Twój partner w rozwoju turystyki medycznej

Jakie wymogi musi spełniać placówka aby przyjmować Pacjentów zagranicznych? Jak przygotować placówkę do obsługi turysty medycznego?

Pacjenci z zagranicy często są nieufni wobec naszego kraju, postrzegają go jako nisko rozwinięty, skorumpowany. Przyzwyczajeni do wysokich standardów leczenia w swoich krajach, często są też roszczeniowi w stosunku do placówki. Są jednak pewne reguły postępowania, które pomogą naszej placówce przygotować się do bezproblemowej obsługi Pacjenta zagranicznego.

Proces obsługi Pacjenta zza granicy można podzielić na cztery fazy:

  • Przygotowanie placówki
  • Pozyskanie Pacjenta
  • Obsługa Pacjenta
  • Kontakt z Pacjentem po jego powrocie do kraju.

Przygotowanie placówki: Decydując się na poszerzenie grupy odbiorców naszych usług medycznych, zdrowotnych, czy też wellness powinniśmy świadomie przygotować swoją placówkę (klinikę, gabinet) oraz przeszkolić personel w zakresie obsługi Pacjenta zagranicznego. Istotnymi kwestiami jest zadbanie o jakość usług, warto zainteresować się gwarantującymi ją certyfikatami (m.in. ISO, JCI, DEKRA, OHAS, Akredycje). Jeśli zabieg wymaga pozostania w klinice bardzo ważne jest, aby Pacjent został zakwaterowany w 1 lub 2-osobowej Sali z dostępem do TV (najlepiej z kanałami w języku angielskim), Wi-Fi, łazienką. Ponieważ osoby odwiedzające naszą placówkę nie będą posługiwały się językiem polskim wymogiem koniecznym jest angielskojęzyczność personelu, przynajmniej kilku osób zajmujących się Pacjentem. Warto przygotować też opisy w języku angielskim.

Pozyskanie Pacjenta: Jest to najtrudniejszy do zrealizowania ze wszystkich punktów. Przekonanie do skorzystania z naszej oferty, zyskanie zaufania wymagają dużych nakładów pracy i starań. Poza prowadzonymi działaniami marketingowymi (dla których powodzenia ważna jest znajomość oczekiwań i potrzeb Pacjenta) ważny jest bezpośredni kontakt z Pacjentem – szybkość reakcji na zapytania, poprawność językowa korespondencji, znajomość międzynarodowych protokołów obsługi Pacjenta, przejrzystość informacji, przeprowadzenie konsultacji online, ustalenie indywidualnego planu leczenia, pomoc w rezerwacji, w wypełnieniu dokumentów, stworzenie pakietu także dla osób towarzyszących.

Obsługa Pacjenta: Przejrzystość komunikacji z Pacjentem, opieka nad Pacjentem podczas pobytu, zainteresowanie personelu Pacjentem, tłumaczenie wszelkich, nawet błahych spraw, dbałość o szczegóły np. dobór diety, indywidualny opiekun, terminowość, bezbolesność procedur oraz dbałość o komfort po zabiegu,

Kontakt po odbyciu leczenia: Przekazanie Pacjentowi pełnej dokumentacji w języku angielskim, wyników badań diagnostycznych na nośniku, przygotowanie dla Pacjenta ordynacji dotyczących rehabilitacji, diety oraz zachowań po zabiegu, zapewnienie numeru kontaktowego w razie komplikacji, przeprowadzenie ankiety, wywiadu, prośba o opinię, przygotowanie ofert promocyjnych.

Oczywiście nie jest to pełna i wyczerpująca lista, a jedynie szkielet zachowań i działań, na których można bazować planowanie pozyskiwania Pacjentów zagranicznych.